Wednesday, February 14, 2024

ENSEMBLE 21 & Albane Carrère - Belgian Music Days

Fafchamps/Schubert, Van Parys/Debussy, Rens/Berio : trois compositeurs belges se laissent inspirer par les chefs-d’œuvre d’autres compositeurs qui les ont marqués.
Dans Lust auf Sehnsucht (mit Schubert Wandern), pour mezzo-soprano et quatuor à cordes, Jean-Luc Fafchamps transforme l'œuvre du maître viennois : 7 Lieder reçoivent un makeover contemporain qui, néanmoins, conserve le Sehnsucht de Schubert. Le Trio pour harpe d'Annelies Van Parys s'inspire du trio emblématique de Debussy. La compositrice déconstruit et réécrit certains des thèmes de l'œuvre originale et se concentre sur les propriétés acoustiques et leur impact sur les sens. L'instrumentation des phénoménales Folk Songs de Berio sert comme point de départ aux 11 Folk Songs d'ici et d'ailleurs de Jean-Marie Rens.


Programme

Jean-Marie Rens
Folk songs d'ici et d'ailleurs

Jean-Luc Fafchamps
Lust auf sehnsucht
 
Annelies Van Parys
Harp trio
 
 
 
Membre (s)
Prix:
16.00 €
Prix réduit:
10.00 €
Rue Ravenstein 23
Bruxelles
BE

Lekeu & Franck

C’est un plaisir toujours renouvelé de retrouver Frank Braley, le vainqueur du Concours Reine Élisabeth 1991. Dans le cadre des Belgian Music Days, le pianiste s'entoure d’étoiles montantes. Ensemble, ils abordent deux pièces de musique de chambre de deux grands compositeurs belges du XIXe siècle. Le Quintette pour piano de César Frank est une page sublime construite autour d’un principe compositionnel alliant contrastes dynamiques et expressifs et richesse harmonique. Élève de Franck, Guillaume Lekeu est parti trop tôt, à la veille de son 24e anniversaire. Son Quatuor pour piano, à la fois lyrique et fougueux, n’en dégage pas moins une grande maturité. 

Frank Braley piano
Solistes Chapelle Musicale Reine Elisabeth ensemble
 

Programme

Guillaume Lekeu
Quatuor à clavier (inachevé), V. 62

César Franck
Quintette avec piano, FWV 7
 
Membre (s)
Prix:
24.00 €
Prix réduit:
12.00 €
Rue Ravenstein 23
Bruxelles
BE


V01CES


An electroacoustic adventure around the human voice by the Belgian Federation for Electroacoustic Music
Featuring works by Charo Calvo, Joris De Laet, Laryssa Kim, Leo Kupper, Caroline Profanter, Todor Todoroff, Tympocaïne 200 (improvisation duet with Roald Baudoux & Hugues Peeters) and Dirk Veulemans.

Unless otherwise noted, works are spatialized by the composers/improvisers themselves.

 

Charo Calvo

Hüzün (2024, wereldpremiere) 10’

Acousmatic music, stereo

 

Manque la traduction

 

Caroline Profanter

Stimmung (2024, world premiere) 10’

Acousmatic music, quadrophonic

 

The word Stimmung in german means "tuning" and contains the word "voice". It also refers to a state of temper, mood or spirit. I used different recordings of human and non-human voices, intentionally and uninentionally captured during field recording trips. They are embedded in the environment, tuned to the atmosphere, in a quotidian temporality, part of a dense texture and traverse different states of consciousness and intelligibility: speaking, shouting, singing.

 

Tympocaïne 200 (Roald Baudoux, Hugues Peeters) 10’

Vox, sans i, sue

Free electroacoustic improvisation, multiphonic

 

Manque la traduction

 

 

Dirk Veulemans

How beautiful is the future?  (2019, revised 2024) - ???
Pipe organs, electronics, video


Two compositions from this project: In "Absolutely Tremendous", the human voice is rendered acoustically through a self-developed scanning technique by a self-built pipe organ. The voice is thus detached from the person, bringing the drama of the message to the fore. The acousmatic "In Paradisum" is in opposition to the first movement and can be interpreted in various ways.

 

Joris De Laet

Etude aux inattendus (2012) 8’43

Acousmatic music, octophonic

 

The composition follows a link between the structure of the sounds and their evolution over time. The trajectories of the chosen sound parameters converge and focus towards a precise end result. They can deviate when sound conglomerates disintegrate into a random state. Compound spatialisation is intended to maintain the transparency of the overall sound spectrum.
 

Todor Todoroff

Voices Part IV – Hallucinations (2024, world premiere) 10’

Acousmatic music, 12-tracks

 

In the Voices cycle, Voices Part IV - Hallucinations continues the exploration of the voice, its resonances and transformations. Journeys through intuitions and analogies, disruptions of the senses and phantasmagoria with the words of Arthur Rimbaud, nourished by the vocal explorations of François Vaiana, accompanied by digital processing.
 

 
 
 
 
Membre (s)
Prix:
16.00 €
Prix réduit:
10.00 €
Rue Ravenstein 23
Bruxelles
BE